Facebook

Thursday 30 June 2011

Mengenali Seks (perhubungan kelamin)

Anak kecil anda mungkin pernah melihat kucing sedang berasmara, kemudian die akan bertanya, 'ibu, kucing2 tu tengah buat apa? Pelik la adik tengok,' jadie apakah yg perlu anda jawap? Jangan sesekali anda memperlekehkan kanak2, kerana sifat ingin tahu yg tinggi mereka mungkin menjadikan mereka mengambil tahu akan perkara sebegini dengan cara yg kurang sihat. Sebenarnya apa yg perlu kita selaku ibu bapa, ataupun akak dan abg kepada adik kecik, perlu la menerangkan kepada mereka dengan kadar yg sesuai dengan umur mereka, seperti, 'mereka tengah berkahwin tu adik, bila adik da besar sedikit ibu boleh terangkan dengan lebih jelas,'. Jawapan seperti inilah yg bagus untuk m'didik mereka dengan sihat.

Pada saya, seks, ataupun perhubungan kelamin, perlulah diajar kepada pelajar2 di zaman ini secara umum. Sememangnya Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yg telah diwajibkan kepada pelajar lepasan SPM yg terpilih untuk menghadirinya usaha yg bagus kerana terdapat skop pengajaran seks yg diterapakan di dalamnya. Tetapi ianya sangat lambat untuk remaja2 ini memahami perkara itu secara menyeluruh, seperti keselamatan dan ikatan halal untuk melakukannya. Dikhuatiri mereka yg teruja ini akan terjerus untuk melakukannye dengan rakan di kem masing2 tanpa memikirkan akan persoalan seks di luar ikatan nikah.

Oleh yg demikian, pembelajaran umum pada usia yg muda membolehkan mereka mendapat kefahaman, serta bimbingan yg sempurna daripada org tua mereka untuk mengetahui bahawa hubungan seks hanya boleh dilakukan di antara dua individu yg ade perikatan perkahwinan yg sah serta halal bagi mereka melakukan hubungan tersebut.

Tanpa membuang masa lagie, mari kita mendaptkan sedikit pengetahuan khusus mengenai seks. Hubungan seks bermaksud persenyawaan, pesetubuhan, atau lebih difahami sebagai hubungan kelamin di antara pasangan. Ianya melibatkan kesemua deria sentuhan kulit, sehingga memasukkan alat zakar (lelaki) ke lubang faraj (wanita)  ataupun mana2 liang lain dengan niat megeluarkan air mani (lelaki atau perempuan) sedikit atau seluruhnya. Semua makhluk hidup akan terangsang untuk melakukanya kerani ianye adalah naluri semulajadi makhluk2 unutk meneruskan unutk menyambung generasi supaya ianye berkekalan dan tidak pupus.

Bagaimanakah ianye bermula? Ianya bermula dengan adanya perasaan cinta, iaitu nafsu syahwat yg memuncak kedua2 mereka. Hubungan ini kebiasaannya bermula dengan ringan2 dahulu, seperti dengan ciuman, sentuhan di beberapa bahagian sensitive (wanita lebih banyak bahagian2 sensitiv daripada lelaki) sehinggalah lelaki memasukkan alat zakar ke dalam liang faraj wanita dan mencapai puncak syahwat berperingkat. Ade bermacam2 teknik hubungan seks yg kita tahu, tetapi saya akan menerangkannye di ruangan yg lain untuk lain kali.





Puncat syahwat akan berakhir dengan pancutan cecair putih pekat (sperma) dan campuran air mani yg mulai mencair kepada bentuk yg kita tidak nampak dengan hanya menggunakan mata kasar unutk melihatnya. Proses hubungan ini berlangsung dalam tempoh yg tidak tetap kerana ia bergantung kepada keupayaan serta rangsangan di dlm hubungan seks. Tempohnya boleh selama 5 minit sehingga lebih daripada 2 jam. Hubungan seks tidak terhad kepada sekali dalam masa sehari, malahan boleh berulang2 apabila terangsang.

Apakah yg dimaksudkan dengan 'terangsang'? Ini adalah keadaan di mana pasangan menunjukkan keinginan untuk melakukan hubungan tersebut. Bagi lelaki, mereka akan menunjukkan rangsangan melalui perubahan kepada alat zakar mereka yg menjadi semakin panjang, tegang dan mengeras. cecair lembut tidak berwarna, atau lebih dikenali sebagai air mazi akan terkeluar dari hujung zakar mereka. Bagi wanita pula, faraj mereka akan berdenyut2 lembapan meningkat serta mengeluarkan cecair putih dan licin. Kedua2 alat zakar serta faraj wanita ini akan mula berasa gatal dan kemerah-merahan daripada tindak balas ini.



Pergerakan gelombang aura merah, dari kedudukan pusat sehinggalah ke bahagian otak merupakan proses di mana keinginan pasangan untuk mengadakan hubungan seks dengan lebih radikal (agresif), seperti menghisap dan menjilat kemaluan, dan sebagainya. Apakah yg dapat dilihat setelah baru sahaja melakukan seks? pasangan akan berasa tenang, santai dan letih setelah capai ke peringkat syahwat dan ejakulasi (pancutan air mani). Aura merah yg kita ceritakan sebelum ini akan kembali semula ke kedudukan pusat.

Kesan daripada hubungan ini adalah wanita boleh mengalami proses kehamilan jika pasangan tidak mengambil sebarang langkah pencegahan. Secara normalnye, proses ini mengambil masa selama 40 minggu (10 bulan) di mana proses penghasilan bayi terhasil daripada gabungan dua benih (sperma dan Ovum), sehingga la kepada panghasilan hati, tulang, dan juga daging bayi tersebut. Wanita yg telah selamat melahirkan bayi ini daripada pangkal rahim akan menjadi ibu kepada bayi tersebut.





Sebagai seorang umat Islam, hubungan seks di luar nikah adalah sewajarnya dielakkan kerana ianye adalah terhina di sisi agama dan akan membawa malu kepada ramai pihak. Adalah dinasihatkan supaya mereka menahan kehendak nafsu untuk mengadakan hubungan ini sebelum mereka selamat di-ijabkabulkan secara sah.

Pembelajaran secara umum perlulah diterapkan kepada golongan remaja agar mereka terhindar dari apa2 perbuatan yg terhina. Sungguhpun kemahuan seks adalah naluri semulajadi kita selaku manusia, tetapi biarlah ianye halal dan selamat dilakukan. Sekian sahaja daripada saya, terima kasih :)

No comments:

Post a Comment